Dag 10, 9 juli Van de STF Kvikkjokk naar de zuid oever van het Laitaure meer.

Vandaag is mijn GPS registratie weer opgedeeld in 2 stukken. Het Eerste stuk gaat tot aan de Rittak schuilhut. Ik wilde hier eerst overnachten maar besloot na een tijdje dit niet te doen en verder te trekken. Afstand 26,6 Km. Onderweg 8,34 uur, waarvan 1,42 uur gepauzeerd. Gestegen 1251 meter en gedaald 774 meter. Daarna het 2-de deel, 11,5 Km. Onderweg 2,30 uur, waarvan niet gepauzeerd. Gestegen 250 meter, gedaald 549 meter. Om 07:00 uur is het tijd voor het ontbijtbuffet en ik eet mijn buikje rond, er staat me nog een lange tocht te wachten vandaag, en met een stevig ontbijt gaat dat beter. Tegen 08:05 sta ik buiten en hang eerst mijn rugzak aan de weeghaak. Vol met nieuw proviand voor een dag of 5 geeft de weegschaal inclusief een halve liter water precies 11 kilo aan. Dat is echt heel licht, de meeste wandelaars gaan hier ruim overheen. Door dit extreem lage gewicht kan ik wel veel verder en langer doorlopen. De route klimt licht door het bos over een moeilijk te belopen pad vol rotsblokken en boomwortels. de route is NO en als ik tegen 12:15 eindelijk de STF Parte bereik besluit ik hier een tijdje te pauzeren. Ik bevind me hier in het Sarek nationaal park. De hut is mooi gelegen aan de rand van het Sjabatjakjaure meer, en bestaat uit een 3 tal hutten. Ik begroet de hut beheerder, een vrouw op leeftijd en laat mijn lidmaatschapkaart zien van Hosteling International. Als lid hoef je geen 100 kronen te betalen om overdag van de keuken voorzieningen gebruik te maken. Ik ga een hut binnen en maak mezelf wat te eten en drinken. Dan kies ik een leeg bed uit en ga een tijdje liggen. Om 13:30 ga ik weer op pad, richting de Rittak schuilhut op ruim 800 meter hoogte. Het pad is lastig, slingert door het bos, geen uitzicht, steile passages en ik ben dan ook blij als ik bij de hut aankom om 16:40 uur. Bij de hut hangen 2 mannen rond, maar niet de vriendelijke doorsnee wandelaars. Ik vindt ze een beetje raar en ben dan ook blij als ze na een tijdje weggaan. De hut is een beetje donker en heeft slechts één heel klein raampje. de sfeer is er niet fijn en na wat gegeten te hebben besluit ik verder te trekken. Om 17:15 ben ik weer onderweg. De lucht is dreigend en de ondergrond vol losse stenen. Ik zet er stevig de pas in en kom ondanks het late tijdstip nog enkele wandelaars tegen die richting het zuiden lopen. Ze zijn met de motorboot van de avond oversteek over het meer gekomen. Ik hoop bij het meer 2 roeiboten aan mijn kant aan te treffen en misschien vanavond de oversteek nog te maken. Bij het meer aangekomen, om 19:45 blijkt er al een groepje jongeren aanwezig te zijn en slechts 1 boot. Dat is pech hebben, de oversteek is ruim 3 kilometer en te ver om alleen roeiend over te steken. De groep besluit de andere boten aan de overzijde te gaan ophalen. Met 3 man uit de groep in het laatste bootje om over te steken, we zien ze langzaam aan de horizon uit beeld verdwijnen maar ze zijn nog lang niet aan de overkant. Na zeker een uur gewacht te hebben besluit ik dat ik morgen zal oversteken met de motorsloep, en trek me terug in de schuilhut die op de oever staat, zo hoef ik mijn tent op te zetten. Naast de hut staan al 2 tentjes van wandelaars die morgen vroeg verder willen naar het zuiden. In de hut ga ik eerst op muggen jacht, er zijn er enkele 10 tallen die ik dood mep voordat ik op de bank ga liggen om te slapen. Ik hoor de bootjes tegen 21:30 uur terug komen. Naar buiten kijkend zijn er nu 3 bootjes, de groep verdeeld zich over 2 bootjes en begint aan de oversteek, De eerste dag op de noordelijke helft zit erop. Ik heb vandaag al meer mensen gezien op 1 dag dan tijdens de eerste 9 dagen op het zuidelijke stuk. En het wordt alleen maar drukker.

Hike data

• Where
    Kungsleden, Sweden | Rate 7

PositiveHet is een fantastisch mooi pad, met prachtige vergezichten en goede voorzieningen.

NegativeHet noordelijkste stuk van Singi tot Abisko is te massaal belopen. De natuur lijdt er onder, het is er veel te druk. De verwachting van een uitdagende hike is door de vele bewegwijzeringen, bruggen, planken en fjallstations verloren gegaan.