10-06-2016. Van de Gite van Les Allies naar de camping van Les Hôpiteaux-Neufs. Afstand ± 35 kilometer. De 49e etappe van de GR-5

Voor het fotoalbum van deze wandeling klik op de link onder aan mijn startpagina. Om 06:30 gaat de wekker op mijn telefoon, en ik sta dan ook meteen op. Mijn tent en kleding is goed gedroogd, alleen mijn schoenen beginnen er enigszins slechter uit te zien. Ik verzorg mezelf, eet weer enkele hardkeks met leverpastei en ik maak mijn laatste kopje koffie uit mijn noodrantsoen. Ik pak mijn rugzak in en vul mijn petfles met water. Om 07:30 sta ik weer buiten, de route laden in mijn etrex20 en daar gaat hij weer. Het is de eerste ochtend dat het droog is en het beloofd een zonnige dag te worden. De route verlaat het dorp en gaat weer via weilanden vol koeien zuidwaarts. De route loopt zich vrij gemakkelijk, en ter hoogte van Moulin Marechal kom ik langs een erf waar buiten een jongetje van een jaar of 5 vrolijk aan het spelen is met zijn tractors model trapauto. Hij ziet mij aankomen en begint honderd uit te kletsen over zijn net nieuwe gekregen speelgoed, totaal niet geschrokken van die vreemdeling die daar komt langs wandelen. Na een leuke conversatie, vooral door hem gevoerd wenst hij mij nog een goede wandeling en gaat verder met zijn spel. De route verlaat de verharde weg weer en klimt langzaam naar hoogte tot waar je kunt afsteken naar de camping in Pontarlier. Ik blijf op de landweg die doorloopt tot bij een grote boerderij annex manage waar ik rechtsaf een stukje over de verharde weg moet. In de bocht naar links over een grindweg richting fort du Larmont. Het fort blijkt een ruïne te zijn die om veiligheidsredenen niet meer bezocht kan worden. Bij het fort kom ik een schoolklas tegen van kinderen van een jaar of 7. Ze hebben net de klim gemaakt vanuit Frambourg omhoog. Vrolijk huppelen ze achter elkaar aan, korte broek, gympies en een rugzakje. Heerlijk hoe onbevangen ze genieten van het uitstapje, geen geklaag over warm en moe. De kids kijken naar me en vragen aan de meester uitleg over de markeringen van de GR5. Ik loop om het kasteel heen en begin een afdaling richting Frambourg. Begeleid door koeien met hun bel om de nek gaat het omlaag, en ik krijg een mooi uitzicht op het Chateau de Joux dat aan de andere zijde van de stad op een heuvel ligt. In Frambourg staat de route zowel naar links als naar rechts gemarkeerd. Ik wil graag een bakker vinden en kijk eerst een stukje naar links of daar wat te vinden is. Volgens de GPS moet ik ook die kant op. Maar er is niets en je verlaat al weer snel de bewoonde wereld. Ik besluit om te draaien en terug te lopen tot de kruising met de N57. Daar vindt ik een bakkertje waar ik naast een belegd stokbroodje ook nog 2 rol rolkoeken en 2 flesjes cola koop. Ik eet en drink eerst wat en berg de rest van de spullen op in de rugzak. Ik bestudeer de route op mijn GPS en besluit niet terug te lopen naar de route maar de N57 te volgen om dan via de D6 te klimmen tot Les Fourgs om daar weer de route op te pikken. Het is een lange pittige klim, maar na alle koeien en drassige weilanden was een stukje verharde weg ook wel even fijn om mijn schoenen te laten opdrogen. Ondanks het mooie weer vandaag waren mijn schoen door het lopen in het natte gras toch weer behoorlijk vochtig. Ik ben tegen 13:00 uur in het centrum van Les Fourgs, een wat grotere plaats op 1080 meter hoogte. Op de trap voor een wat groter huis maak ik kort pauze, schoenen uit en schone droge sokken aan. Wat eten en verder dwars door het plaatsje langs de D6 die de hoofdweg vormt. Ik kom langs een basisschool waar de kinderen net weer binnenstromen na de middagpauze. Les Fourgs wordt weer verlaten en via een paadje gaat het verder omhoog tot de kapel van Le Tourillot. Het is duidelijk te zien dat het gebied hier meer is ingesteld op het ski toerisme dan op zomergasten. Na het passeren van een veerooster gaat het weer verder over onverharde wegen en door drassige weilanden. Na een tijdje kom ik uit op een groot weiland waar geen koeien grazen. Ik leg mijn rugzak neer en besluit in de schaduw van de bosrand even te pauzeren en het hoge gras. Ik gebruik de plastic tas waarin mijn regenbroek zit als matje omdat de ondergrond veel te drassig is om rechtstreeks op te gaan zitten. Ik eet op mijn gemak het belegde stokbroodje op dat ik in Frambourg had gekocht en drink er wat water bij. Dit is de eerste keer in 4 dagen wandelen dat ik eens op mijn gemak even ergens kan gaan liggen pauzeren omdat het niet regent. Na deze welverdiende pauze gaat het weer verder, door weilanden en bos tot ik aankom in Hôpitaux-Vieux. Net voor de dorpsingang moet je bij het biatlon stadion links af. Ik loop echter door tot het eerste huis omdat ik zag dat daar de bewoner bezig was met het maaien van zijn gazon. Mijn watervoorraad is op en ik vraag of hij mijn fles wil bijvullen. Geen probleem en na een praatje over het tegenvallende weer en de regen die me vanaf morgen weer te wachten staat loop ik het kleine stuk terug om weer op route te komen. Het is nog een 3 tal kilometers tot Les Hôpiteaux-Neufs waar een camping moet zijn waar ik wil slapen. Door middel van een brug gaat het over de N57 om af te dalen tot bij de kerk. De camping ligt hier een 300 meters naar rechts naast de grote doorgaande weg. Bij de receptie is niemand aanwezig hoewel er staat dat ze open zijn. Dan maar gewoon zelf een plaatsje zoeken en mijn tent opzetten, aanmelden komt dan straks wel. De camping is niet meer dan 2 verharde starten met bij straat 1 aan weerszijden standplaatsen voor campers en de andere straat is volgebouwd met chalets. Ik kies een plekje naast het blok sanitair en zet mijn tent op, het geluid van de weg stoort ontzettend, hopelijk is het verkeer vannacht wat minder. De ondergrond is gelukkig wat minder drassig, zodat ik enigszins droog sta. Na dat alles staat , loop ik terug het centrum is om boodschappen te doen. Een magnetron maaltijd van rijst met kip, 2 bananen en 2 blikjes bier en 6 eieren, dat is genoeg voor vanavond. Ik warm de maaltijd op en drink er mijn pilsje bij. Alles daarna aan de kant en toch nog maar een keer naar de receptie, nog steeds niemand aanwezig. Ik besluit mijn benen nog maar even te strekken en bekijk het plaatselijke voormalig station met de treinen die er staan. Er is een bakker waar ik morgenvroeg mijn ontbijt zal kopen. Het is dan zondag maar dat blijkt volgens de openingstijden op de deur geen probleem, vanaf 07:00 uur gewoon open. Omdat de receptie gesloten blijft en er verder niets te beleven valt kruip ik maar in mijn tent. Mijn Exped UL7S luchtmatrasje blijkt bulten te vertonen omdat de naden tussen de banen beginnen los te laten, dat slaapt niet echt lekker meer. Hopelijk houdt de matras het deze vakantie nog vol, kan ik daarna uitkijken voor een nieuwe, hij is gelukkig niet lek.

Hike data

• Where
    GR5, France; GR5, Switzerland | Rate 7

PositiveDe verbindingen tussen begin en eindpunt waren goed. De paden goed begaanbaar.